De eerste dagen op kantoor en de couch-surfers :D! - Reisverslag uit Koeweit, Koeweit van Luke Woerd - WaarBenJij.nu De eerste dagen op kantoor en de couch-surfers :D! - Reisverslag uit Koeweit, Koeweit van Luke Woerd - WaarBenJij.nu

De eerste dagen op kantoor en de couch-surfers :D!

Door: Luke

Blijf op de hoogte en volg Luke

29 April 2009 | Koeweit, Koeweit

Hallo allemaal,

Laat ik eerst maar eens beginnen om te zeggen dat ik me hier erg goed vermaak. Zo had ik het niet verwacht. In het begin was ik een beetje zenuwachtig en vond ik het erg spannend om in een land te komen waarin ik niemand kende en waar alles nieuw voor mij zou zijn. Dit is me helemaal niet tegengevallen en ik geniet er erg van.

Het is nu 9 uur en ik heb vanavond een vrije avond en dus de gelegenheid om een verhaaltje te vertellen over mijn belevenissen in Koeweit en de kennismaking met het bedrijf: Exact Software. Zodadelijk ga ik boven op bed met chips naar het affiche man u tegen arsenal kijken. Laten we beginnen waar ik was gebleven. Ik heb dus die twee Nederlanders ontmoet in de lift en ben door hun uitgenodigd om met een groep mee te gaan naar het strand :D. Ik vond het fijn dat ik Nederlanders tegenkwam en dat ik met een groep op stap kon gaan. Ze hebben allemaal verschillende nationaliteiten en ze verschillen allemaal van elkaar. Met een aantal kan ik erg goed opschieten en een aantal iets minder, omdat die mij niet zo liggen. Maar niet iedereen is er altijd bij dus dat scheelt:P. Deze groep is allemaal lid van facebook (soort wereldwijde Hyves) en ze hebben ook allemaal een profiel op de website voor couch-surfers. Dit houdt eigenlijk in dat je je couch (bank) aan iemand van een ander land aanbied. En zo kun je dus goedkoop op reis naar een ander land door bij iemand anders in te gaan wonen. Hier is de site eigenlijk voor bedoelt, maar deze mensen gebruiken het vooral om met elkaar te communiceren over activiteiten en te zien of er leuke activiteiten in de buurt worden aangeboden waar ze aan deel kunnen nemen. Omdat ik hier geen lid van ben, houden ze mij op de hoogte van de plannen via de telefoon of via gewoon normaal contact.

Zo zit er ook een Filippijnse man, Ruben, in de groep die in hetzelfde gebied als ik werk en me dus af en toe kan meenemen. Dat is handig en het is ook nog eens een aardige kerel, met wie ik veel optrek. Nadat we naar het strand zijn geweest zijn we dus naar een soort bios geweest op het dak van een winkelcentrum. Het was een niet zo’n leuke Zweedse film die we daar hebben gekeken, maar de settings en de sfeer waren goed. Gewoon in de buitenlucht met een goed weertje naar een filmpje kijken met gratis frisdrank en popcorn :D Ideaal en dit ga ik dus ook vaker doen, aangezien er elke donderdag en zaterdag een film draait.

Okey, de volgende dag zou dan mijn eerste werkdag beginnen. Ik had er zin en was erg benieuwd. Ik werd opgehaald door de general manager (Rami) en onderweg naar het kantoor heeft hij mij onder andere de belangrijke gebouwen en plekken laten zien (Kuwait Towers, het parlement, paleis van de Emir enzovoort). Eenmaal aangekomen op het kantoor heeft hij mij voorgesteld aan het personeel en mij een plekje toegewezen. Nadat ik me had gesetteld, heb ik met Rami gesproken over mijn opdracht en hij heeft mij gezegd dat hij probeert om mij overal mee te helpen. Het is een aardige man. Bij Exact Software werken zo’n 10 mensen en er zitten meerdere kantoren in het gebouw. Tijdens het gesprek met Rami vertelde hij mij ook over een jongeman, Tahseen, die ook een HRM studie naar HRM heeft gedaan en nu aan het werk is. Misschien zou hij mij kunnen helpen. Rami heeft een afspraak met hem geregeld en we hebben onder de lunch over mijn bacheloropdracht gesproken. Hij vond het interessant en wilde mij graag ondersteunen en hij heeft een aantal bruikbare artikelen gestuurd. Ook dit was een aardige kerel die mij graag wil helpen. Hij is een erg grote voetbalfan en heeft me uitgenodigd om samen met hem en zijn vrienden op elke maandagavond te gaan zaalvoetballen. Ook nodigde hij mij uit om mij eens een keer aan zijn vrienden voor te stellen. Ik heb gezegd dat mij dit allemaal erg leuk lijkt en vooral het voetbal zal ik graag doen, zo blijf ik ook nog een beetje in beweging :). Op het werk heb ik me verder verdiept in de werkzaamheden van Exact door de website goed te bestuderen en door rond te vragen in het bedrijf. Ik heb ook van twee werknemers een uitleg gekregen van de twee producten (Exact Globe en Exact Synergy) die ze verkopen. Na het werk werd ik uitgenodigd door een Thai, Po, om bij hem op de hotelkamer te eten. En dat heb ik geweten :s. Deze Thai had rijst gemaakt met groenten en een sausje. Maar hij had door het sausje ook nog eens 5 verschillende soorten en sterktes chili en andere hete goedjes doorheen gedaan. Het was echt superheet en samen met een aantal glazen water heb ik het opgegeten. Hierna hebben we nog wat gedronken aan de zee met 5 man.

De volgende dag heb ik weer gewerkt en een rondleiding gekregen door het gebouw en de vrouw heeft mij de gebedsruimtes laten zien. Ook hebben we nog wat gepraat over de tradities hier in Koeweit, over de klederdracht en over Nederland. ’s Avonds heb ik bij Ruben uit het hotel gegeten (heerlijke Spaghetti) en daarna hebben we met vijf man de film ‘Yes Man’ gekeken. Het was een leuke en grappige film :).

Dinsdag heb ik met mijn begeleider gesproken over hoe het tot nu toe gaat. Ik ben rustig van start gegaan met mijn onderzoek door veel literatuur te verzamelen en me hier in te verdiepen. Ook heb ik een plan opgesteld hoe ik denk het onderzoek te gaan doen. Hierbij wil ik de HRM praktijken bekijken bij lokale bedrijven die geen licenties van Exact afnemen om hun HRM elektronisch (e-HRM)te regelen. En ook wil ik gaan onderzoeken hoe 3 andere bedrijven dit doen met behulp van e-HRM. HRM is ongeveer hetzelfde als Personeelszaken. Ik ben van plan om 2x (bedrijven die aan e-HRM doen en bedrijven die dit niet doen) drie interviews te houden met de Human Resource Managers van de bedrijven. Rami heeft gezegd dat hij voor mij de interviews wil regelen omdat hij de connecties heeft en ook zal hij de vragenlijsten nog gaan bekijken. ’s Avonds ben ik naar de kleine sportschool gegaan op de hoogste verdieping van het hotel. Hier heb ik aan mijn conditie gewerkt en wat krachtoefeningen gedaan voor mijn knie. ’s Avonds zijn we met drie man naar de Avenues gegaan. Dit is het grootste winkelcentrum van de Arabische wereld en als het helemaal af is, wordt er zelfs gezegd dat dit 1 van de grootste van de wereld is. Hier hebben we chinees gegeten en een beetje rondgelopen en gekeken. Ook hebben we in een immense supermarkt boodschappen gedaan. Ik heb een aantal dingen voor het ontbijt en de lunch gehaald. Ik had mezelf bedacht om een aantal mensen uit te nodigen voor een etentje bij mij thuis. Ik heb daarom inkopen gedaan voor chili con carne. ’s Avonds heerlijk geslapen!

En dan vandaag de dag dat ik dit verhaal heb geschreven. Na weer een dag op het kantoor was het aan mij de beurt om het diner te verzorgen voor 6 personen. Ik moet zeggen dat het goed smaakte en het gezellig was. Daarna heb ik dit grote verhaal getypt en ondertussen de Champions League gekeken. Ga zow op bed lekker verder kijken.

En wat staat me nog te verwachten deze paar dagen. Ik moet in tegenstelling tot jullie nog 1 dag werken voordag ik weekend heb :P Morgen heb ik gezegd tegen het bedrijf dat ik de voorkeur geef om in het hotel aan mijn onderzoek te werken. Zo kan ik even relaxt uitslapen, geld pinnen en wat aan de opdracht doen. Morgen kan ik dan niet naar het altijd leuke en gezellige Koninginnedag in Lichtenvoorde :(, maar ga ik naar de Koninginnedag op de Nederlandse ambassade in Koeweit. Ik heb een uitnodiging gekregen om hier Koninginnedag te vieren. Hier komen nog veel meer Nederlanders op af, er is een buffet en er is BIER! Zoals jullie misschien wel weten is dansen en alcohol hier verboden. Bij mensen thuis kun je soms nog wel alcohol krijgen, maar bij de Nederlandse ambassade is er een uitzondering en mag er alcohol worden geschonken :D Dat is dus erg lekker :). Dan ga ik vrijdag met de hele groep mee naar een boerderij van een van de groepsleden. Hier zullen we rondkijken en een bbq houden. Lijkt me mooi om het platteland van Koeweit te verkennen. En dan is er volgende week zaterdag, 9 mei, mijn verjaardag. De groep waar ik veel mee omgaat wil dit niet onopgemerkt voorbij laten gaan en ze willen een party geven op het dak van het hotel. Op het dak van het hotel is een mooi zwembad en hier willen ze dus een feestje geven met bbq ter gelegenheid van mijn verjaardag! Nice :D! Wel moet die eerst nog overlegd worden met de buren en de eigenaar. Maar komt goed!

Zo ik ben bijna aan het eind van mijn verhaal. Ik heb trouwens ook een Koeweits nummer, omdat dit goedkoper is met bellen en smsen. Ik ben dus niet meer bereikbaar op mijn Nederlandse nummer en mijn nieuwe nummer moet je maar ff vragen aan mama en papa, lynn of m’n zus(je).

Wat me opvalt aan Koeweit is dat de mensen veel meer collectivistisch zijn dan in Nederland. In Nederland is iedereen veel meer individualistisch. De mensen die ik heb ontmoet en heb gesproken zijn erg vriendelijk en gastvrij en willen je overal mee helpen. Ook nodigen ze je snel uit. Dit is erg fijn!

Ook kent dit land erg veel ‘expats’. Dit zijn mensen uit omliggende landen die naar Koeweit heen zijn gekomen om te werken (India, Pakistan). De mensen met opleiding krijgen een goede baan, maar die zonder een opleiding kregen erg slechte banen (vuil prikken, onkruid plukken in de tuin van de Emir enzovoort). Zo heeft het kantorencomplex waar ik werk ook een man aan het werk die de hele dag rondloopt in de kantoren om iedereen van koffie en water te voorzien. Ik vind het eigenlijk zielig voor die man, maar het is gebruikelijk om deze mensen zo te gebruiken. Deze mensen worden hier dus eigenlijk gebruikt en gediscrimineerd. De echte Koeweiti zijn luie mensen en ze hebben vaak erg veel geld.

Al met al ik heb het hier wel naar mijn zin! Ik heb regelmatig contact met familie, mijn lieve lekkere vriendinnetje, vrienden en bekenden en dat is erg fijn (skype, msn)! Wil nog veel dingen gaan bekijken en gaan doen! Ik hoop dat jullie een beetje hebben genoten van mijn verhaal :P! (*of was het te lang:P) En oh jah, zie de mooie foto’s! Allemaal een fijne Koninginnedag!

Kon dit bericht gisteravond niet meer plaatsen (internet was uitgevallen), dus heb het vanmorgen (donderdag) maar gedaan. Had trouwens vanmorgen problemen met pinnen, omdat de automaat zei dat ik niet genoeg geld op m’n rekening had staan om een paar honderd euro te pinnen. Dit kon volgens mij nooit dus heb net ff gecheckt of er wat vreemds was gebeurd met mijn rekeningnr., maar ik denk dat wanneer ik meer dan 500 euro op wil nemen in het buitenland de automaat dit niet accepteert (wilde wat geld op zak hebben en de huur van de 1ste maand betalen. Maja komt goed en ik wil het zodadelijk met een kleiner bedrag proberen. Dus…

Ook ben ik net nog even in een grote supermarkt geweest om wat boodschappen te doen en om een pannenset te kopen, zodat ik in mijn kamer nog wat kan koken enzow. Heb zo’n mooi eenvoudige set gekocht met 4 pannen voor 4 KWD, dus dit is ongeveer 10 euro. Ga zow nog wat dingetjes achter de laptop doen. Dit was alles wat ik te zeggen had en meegemaakt heb!

De groeten uit Koeweit!

Luke

  • 30 April 2009 - 17:23

    Annie Arink:

    Hoi Luke.

    Mooi dat je het naar je zin hebt daar.Zie wel dat het weer daar goed is, maar wij hebben hier ook niks te klagen vandaag ook weer 20gr.Veel succes met je stage en vergeet niet te genieten.

    Groeten uit Beltrum van
    Annie en Jan.

  • 01 Mei 2009 - 11:28

    Het Thuisfront:

    Hallo Luke,

    Wat heb je veel energie gestoken in je verhaal, echt leuk om dit allemaal te lezen, al hadden we het grootste deel al van je gehoord ;p

    Wij zitten hier nu met z'n drieën voor de pc. Ik hoop dat de Koeweitseboerderijen je ook bevallen ;p

    Papa: zijn de soorten dieren en de mechanisatie nog anders dan hier in Nederland?

    p.s. Ook stond er nog een stukje in de Gelderlander van Ivo , dat hij zelf weer mee ging voetballen en dat ze vollop gingen voor de nacompetitie ;p

    We spreken jou vandaag denk ik nog wel op msn of op skype ;d

    liefs Mama, Papa & je zusje (:

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Koeweit, Koeweit

Luke

Actief sinds 14 April 2009
Verslag gelezen: 823
Totaal aantal bezoekers 30115

Voorgaande reizen:

21 April 2009 - 18 Augustus 2009

Stage en bacheloropdracht in Koeweit

Landen bezocht: