Halverwege mijn avontuur ! - Reisverslag uit Koeweit, Koeweit van Luke Woerd - WaarBenJij.nu Halverwege mijn avontuur ! - Reisverslag uit Koeweit, Koeweit van Luke Woerd - WaarBenJij.nu

Halverwege mijn avontuur !

Door: Luke

Blijf op de hoogte en volg Luke

18 Juni 2009 | Koeweit, Koeweit

Ik ga ervan uit dat jullie je hebben verdiept in het Arabisch nu ik hier twee maanden in Koeweit zit en dat jullie de Welkomstekst voor deze site (zie de foto welkomsttekst :P!) zonder problemen kunnen lezen! Ik kon de tekst hier niet neerplakken, omdat het dan niet zichtbaar werd, daarom maar een jpg-bestandje bij de foto's gedaan. Na het domme gezwam van MoVa in het ‘Arabisch’, is het nu tijd voor een echte Arabische tekst. Ik ben benieuwd wie van de mensen het eerst de oplossing heeft :P. Deze persoon gaat door voor de koelkast :P Voor de mensen die minder bekend zijn met de Arabische taal een tip: je leest het van rechts naar links! Om er zeker van te zijn dat iedereen mijn verhaal kan lezen, heb ik de rest van het verhaal maar gewoon in het Nederlands geschreven :P……..

Hallo allemaal,

Twee weken geleden heb ik mijn laatste berichtje gepost dus het wordt weer eens tijd voor een nieuw berichtje. Eerst maar eens ff een update geven over mijn onderzoek.
Na mijn bezoek aan Libanon had ik een gesprek op skype over mijn onderzoek. Het was een goed gesprek waarin mijn docent aangaf wat verbeterd moest worden en hij gaf mij een paar belangrijke aanbevelingen. De rest van de week ben ik met deze tips aan de gang gegaan en heb ik zijn adviezen verwerkt.
De dagen erna heb ik twee interviews gehad met de HR-managers van Gulfcryo (grootste gas producent in het Midden-Oosten) en met Caribou Coffee (concurrent van de Starbucks). Het laatste gesprek was interessanter dan het gesprek met de manager van Gulfcryo, omdat de HR-manager van Caribou Coffee meer te vertellen had. De tijd na de interviews heb ik benut voor het uitwerken van de interviews. Verder heb ik nog een aantal artikelen gelezen en de bruikbare informatie verwerkt in mijn onderzoek.
Het weekend na Beiroet zijn we op de donderdagavond naar de film, Night at the museum II, geweest in de bioscoop. Ik had het eerste deel niet gezien, maar dit maakte niet veel uit. Het was geen geweldige film en ik had er meer van verwacht. Na de matige film hebben we nog wat gedronken en wat gepraat.
Vrijdag (5 Juni) was het weer een beachday en we besloten om naar een strand in het zuiden van Koeweit te gaan, omdat hier de zee schoner zou zijn. Na bij verschillende resorts aan de poort te hebben gestaan (sommige erg duur, entree 25 euro voor toegang, twee handdoeken en voor 3 glaasjes cola) hebben we uiteindelijk een mooi en goedkoper strand gevonden. Het was een erg mooi en rustig strand en we zijn hier dan ook lang gebleven :D. Die avond ben ik met Tahseen en zijn vrienden uit eten gegaan en uitgegaan. De zaterdag was erg rustig en ik heb dan ook maar een boekje gelezen aan het strand. Het weer was erg slecht en erg dusty, maar het relaxen maakte veel goed. ’s Avonds had ik een etentje met Pop (Thaise jongen uit het restaurant) en twee Thaise vriendinnen. Het was een leuk gezelschap en erg goed Libanees eten :D.

Vorige week maandag heb ik samen met 3 anderen, Ruben (die kerel waarmee ik naar Libanon ben geweest), weggebracht naar het vliegveld. Hij gaat voor 3 weken op vakantie naar Canada en de United States. We hebben met z’n allen wat gedronken en daarna hebben we hem uitgezwaaid.

In die week op de woensdag en de donderdag waren het erg gezellige dagen op het kantoor. Op woensdag was mijn baas 37 jaar geworden en dus werden we in de middag getrakteerd op taart. Daarna hadden we een lunch met allerlei soorten pizza’s om zijn verjaardag nog meer te vieren. In de avond ben ik op stap geweest met de Amsterdammer (Gert-Jan) en drie echte Koeweiti. Het was erg leuk om deze mensen te ontmoeten, omdat je niet zo heel makkelijk in contact komt met deze mensen. De Koeweiti zijn in de minderheid in Koeweit en er zijn veel meer zogenaamde, expats, buitenlanders, in Koeweit. 1 Koeweiti van deze drie zit ook in onze groep en hem kenden we dus, die andere twee waren ook aardig. Vooral met 1 persoon heb ik erg veel gelachen en grappen gemaakt over een andere Koeweiti in onze groep :D. Hij lijkt een beetje op Royston Drenthe van Real Madrid (nu nog bij Real en een niet al te beste carrière move gemaakt) en hier zaten we hem een beetje mee te plagen…. Veel gelachen en geouwehoerd. We hebben thee gedronken op het terras van een traditioneel Koeweits restaurant met ventilatoren die verkoelend water rond nevelden. Daarna zijn we nog over de old souk (markt) heen gelopen en hebben we de ‘beruchte’ zwarte markt van Koeweit bekeken, met alleen maar veel te dure gestolen en waardeloze spullen :P.

De woensdag en donderdag van de vorige week ben ik bezig geweest met een enquête die ik nog moest houden voor een vak op school. Ik heb deze enquêtes rondgedeeld en gevraagd of mensen uit het kantorencomplex de enquête in wilden vullen. Daarna heb ik de ingevulde enquêtes verwerkt en er een mooi verhaaltje bij geschreven.
En dan alweer afgelopen weekend. Net als bijna elke donderdagavond ging ik ook deze avond weer met Tahseen en zijn vrienden uit. We hadden bij een café afgesproken en daarna zijn we uit eten geweest en vervolgens zijn we weer wat wezen drinken. Er waren niet zo heel veel vrienden, maar het was gezellig en ik had wat leuke gesprekken :D.

Dan vrijdag! Nadat ik ’s ochtends had uitgeslapen en achter het internet had gezeten, ben ik ’s middags heerlijk wezen chillen aan het zwembad van ons hotel. Beetje zwemmen, beetje eten en van de 44 graden genoten. En ’s avonds was dan een sportieve activiteit ingepland. We besloten om met 6 personen te gaan schaatsen in de indoor ijsbaan. Het was erg apart om te gaan schaatsen in een hal waar het vriest, terwijl het buiten superwarm is (maar gelukkig geen hoge luchtvochtigheid :P). Waar je in Holland bijna alleen maar blanke mensen op de schaatsbaan ziet, waren wij Nederlanders op deze schaatsbaan bijna de enigste blanken. Van sommige mensen kon je echt zien dat ze dagelijks niet veel beters te doen hadden of gewoon heel erg goed waren op hockeyschaatsen. Het waren ware acrobaten op schaatsen. Springen, hakjes, draaien in de lucht alles kon. Beetje te veel show, maar wel spectaculair om te zien. Voor mij was het in het begin even wennen, omdat ik lage noren gewend was in plaats van hockey schaatsen, maar het ging me na een aantal minuten prima af. Wat wel een blunder was dat ik op het laatst nog op m’n bek ging. Om acht uur moest iedereen van het ijs af en zo langzamerhand waren er nog maar 30 mensen op het ijs. Ik wilde nu nog ff alles uit de kast halen, strepen in de lucht maken (jah Papa:P) en als Michael Schumacher door de bochten scheuren……. Maar dit gebeurde echter niet, door mijn enorme enthousiasme, mijn superhoge snelheid en mijn super scherp aangesneden bocht gleed ik onderuit zo de grindbak in! Goed geprobeerd Luke, lekkere afsluiter :P.
Na het schaatsen zijn we naar het Chinese restaurant ‘Noodles’ geweest en hebben we met ons zessen heerlijk chinees gegeten. Daarna besloten we nog wat te drinken en in het café waar we zaten, waren ook de Koeweiti die ik eerder die week had ontmoet.

Zaterdag zouden we een gezellige dag hebben met een lunch aan het zwembad van ons hotel en ’s avonds zouden we een poolparty hebben bij een van mijn vrienden. Maar helaas niks van dit alles ging door. Bij alle mensen kwam er ineens wat tussen en ze waren erg druk met hun werk, dus deze leuke dingen worden opgeschoven naar een ander weekend. Ook goed. Dan moest ik maar wat anders verzinnen. Tahseen belde mij op om samen met hem naar een groot winkelcentrum te gaan en daar met hem in een Portugees restaurant te lunchen. Dus besloot ik om dit maar te gaan doen. Het was een erg goed restaurant en we hebben wat gepraat. Daarna ben ik met Pop, Gertjan en Jannie (Nederlandse die voor 2 jaar in Koeweit zal zijn om te werken voor de Nederlandse ambassade) naar de old souk heen gegaan. We hadden allemaal nog wat nodig, dus besloten we om er samen heen te gaan. Op de heenweg was er een controle van de politie voor id kaarten. De Thaise jongen had helemaal niks bij zich en werd dus uit de bus gezet om het een en ander te bewijzen. Wij erachteraan en na 1 minuut praten was alles al in orde. Meneer de politieagent, “Wij zijn van de Nederlandse ambassade en deze Thaise jongen hoort bij ons en heeft zijn id kaart in het hotel laten liggen, dus ik neem aan dat we zo verder kunnen reizen”. De politieagent keek naar de civil id van de mensen van de Nederlandse ambassade en zei dat het ok was. Okey lekker, maar we moesten dus wel op de volgende bus wachten. Op de souk heb ik een kom gekocht waaruit ik mijn noodles kan eten en ik heb een hoofddoek (met band) gekocht, die hier in Koeweit wordt gedragen. Het is leuk om mee naar huis te nemen en misschien komt het nog eens van pas met carnaval:P Na het shoppen hebben we met z’n vieren wat gegeten bij hetzelfde traditionele Koeweitse cafeetje van een paar dagen daarvoor.
Dan afgelopen zondag! Mijn vader en moeder waren 35 jaar getrouwd (jaja) en ik heb hun gefeliciteerd met hun 35 jarig huwelijk en ik heb ze nog een kaartje gestuurd. Voor de rest heb ik nog een beetje met andere mensen gechat en gepraat, omdat zondag het beste moment is voor deze dingen (want ik heb een werkdag en ben dus de hele dag online en bij jullie is het zondag). ’s Avonds hadden Gertjan en ik een afspraak met Hamid. Hij is een Koeweiti en heeft 8 jaar in Nederland gewoond. En wat nog grappiger was, hij woonde in Winterswijk. Het was dus erg leuk om met hem te praten en hem beter te leren kennen. Hij kende veel plekken en cafeetjes is Winterswijk, Groenlo en Enschede dus dat was erg grappig. Na hem te hebben ontmoet zijn we met 5 mensen wezen tafeltennissen in de kelder van ons hotel. Het waren leuke potjes :D en ook speelden we nog het spel ‘rondom de tafel’ :D.

Maandag had ik het interview met de HR-manager van Caribou coffee en in de middag werkte ik het interview uit. ’s Avonds speelde ik weer zaalvoetbal, maar ik irriteerde me een beetje aan mijn medespelers. Ik zat bij twee opa’s in het team en die hadden niet echt begrepen wat er onder voetbal wordt verstaan. De ene opa was de luie spits die alleen maar voorin stond en voor de rest niks deed en de andere opa strooide met passes die mijn neefje nog beter geeft :P…. Over mijn neefje gesproken. Ik als peetoom kan natuurlijk niet vergeten te vermelden dat Jorn gisteren (17 Juni) vier jaar is geworden! HIEP HIEP HOERA! Het vreemde was wel dat we alle partijen nipt wonnen :S…. ’s Avonds nog ff achter internet gezeten en vroeg naar bed gegaan.

Eergisteren weer een beetje bezig geweest met artikelen lezen en bruikbare info verwerken in mijn onderzoek. Dan ’s avonds. Die avond hadden we met de mensen uit ons hotel een poolparty georganiseerd met Egyptisch eten en verschillende drankjes. Helaas toen we net wilden beginnen met eten, begon er een zandstorm in Koeweit. Het was niet meer mogelijk om buiten te eten vanwege de harde wind en het zand en dus besloten we om bij iemand op de kamer te gaan eten. Ook was er nog een fotograaf in onze groep en hij had al zijn materiaal meegenomen om wat foto’s te nemen… Erg professioneel… Toen het weer stukken beter was geworden, besloten we met alle mensen toch nog maar even te gaan zwemmen. Rond half 11 deden we onze eerste duik in het zanderige water en het was erg lekker :D.

Dinsdag heb ik ook nog een Egyptische kerel ontmoet in de sportzaal van ons hotel. Nadat ik met hem aan de praat was geraakt, bleek dat hij in een bedrijf werkt dat gevestigd is in hetzelfde kantorencomplex als waar ik zit. Aan het eind van het gesprek bood hij me aan om met hem mee te rijden naar het werk en ik zei dat ik dat erg graag zou doen,omdat ik nu 10 euro per dag voor een taxi kwijt ben om op het werk te komen en weer terug naar het hotel te gaan. Bovendien lijkt het me ook een aardige kerel. Dus vanmorgen heb ik afscheid genomen van mijn vaste taxichauffeur deze maand en vanaf vanmiddag rijd ik mee met deze Egyptische kerel.

Gisteren ben ik op het kantoor geweest, heb ik niet erg veel gedaan en ben ik bezig geweest met dit verhaal schrijven. Gisteravond was ik aan de beurt om te koken en ik mag wel zeggen dat dit zeer goed smaakte. Daarna was ik druk druk druk…. Gekleurde was strijken, gekleurde was opvouwen, witte was wassen etcetera…. Hier gaat toch meer tijd in zitten dan ik verwachte.

En dan vandaag…. Het is vandaag 18 juni en dat betekent dat ik nog precies 2 maanden te gaan heb voordat ik weer naar Nederland ga. Ik ben nu op de helft. Ik moet zeggen dat de eerste helft erg snel voorbij is gegaan en als de tweede helft net zo goed wordt als de eerste helft dan kan ik wel zeggen dat ik een zeer geslaagde trip heb gehad. Vanavond ga ik met de Egyptische kerel, die ik een paar dagen geleden heb ontmoet, de wedstrijd Egypte – Italie kijken om de Confederations Cup… Het beloofd een ware heksenketel te worden (de Egyptenaren zijn een van de meeste fanatieke en emotionele voetbalsupporters ter wereld denk ik). Dus ik heb er zin in :D!

Voor de rest was het van de week erg slecht weer in Koeweit. Er is veel te veel dust in de lucht en vandaar dat de zon niet goed tot zijn recht komt. Verder is de temperatuur deze week niet zo hoog geweest (rond de 40 graden), maar hopelijk wordt dit in het weekend beter…. Ik ben ook al bruin aan het worden, dus dat gaat de goede kant op :P Voor de rest heb ik gehoord dat het weer nu nog maar bezig is met het ‘voorspel’, want in augustus schiet de luchtvochtigheid omhoog en kan het maar liefst 60 graden worden :S….. Delen door twee en je hebt de temperatuur in Nederland in de zomer ;p

Wat staat me komend weekend te wachten? Als het weer beter wordt zal ik nog naar het strand gaan met een paar mensen en op zaterdagavond hebben we afgesproken om te gaan paintballen met een grote groep, dus dat wordt lachen. Voor de rest een beetje genieten, wat drinken met mensen en dat soort dingen…

Ik heb de laatste tijd niet zo heel veel foto’s gemaakt, maar ik zal toch nog een paar fotootjes bijvoegen…
Ik denk dat jullie zo wel weer een beetje op de hoogte zijn van mijn avonturen hier in het Midden-Oosten. Ik vermaak me goed en het is nog steeds erg leuk hier :D De groetjes aan jullie allemaal en ik denk aan jullie!

Latur Luke

  • 18 Juni 2009 - 13:40

    Patrick En Aniek:

    Hey Luke,

    volgens ons ben je daar meer leuke dingen aan het doen dan werken.
    Dat wordt als je terug komt nog wennen.

    Nog heel veel plezier de laatste 2 maanden

    groetjes, patrick en aniek

  • 18 Juni 2009 - 16:18

    Minie:

    Hoi Luke
    Hetis daar al 18 augustus? (haha)
    En ik had wel een foto met hoofddoek verwacht.
    Maar je geniet er wel van zo te lezen ,ga zo door.
    En de groeten van ons allemaal hier uit Groenlo
    Tot het volgende verhaal

  • 19 Juni 2009 - 07:12

    Wout:

    Hee luke,

    Bedankt voor je sms:)
    jaa ben inderdaad geslaagd. 2x6 2x7 3x8 1x9
    Mooi dat je het nog steeds naar je zin hebt!!

    mzzls

  • 19 Juni 2009 - 09:23

    Luke Te Woerd:

    Okey.. Netjes Wout! In het bericht had ik een paar grote foutjes zitten (datum) die heb ik ff veranderd! Het was de afgelopen dagen echt slecht weer (dusty en weinig zicht). Vandaag is het iets beter en dus ga ik vanmiddag ff naar het strand toe! Veel leesplezier en de groeten,

    Luke

  • 20 Juni 2009 - 23:04

    Mama Hoy Luke :

    leuk verhaal wat je allemaal meemaakt dat is geweldig bij thuiskomst is dat weer aanpassen dus geniet nu nog maar gr mij

  • 27 Juni 2009 - 20:17

    Sabine:

    Ik ben heel goed in Arabisch en heb de oplossing al lang en breed gevonden, wanneer kan ik de koelkast krijgen, dan kan ik het bier vast koud zetten.

    Groetjes uut Reurle.
    P.s. ik kom morgen overdag nog wel effe op skype, bijkletsen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Koeweit, Koeweit

Luke

Actief sinds 14 April 2009
Verslag gelezen: 451
Totaal aantal bezoekers 30107

Voorgaande reizen:

21 April 2009 - 18 Augustus 2009

Stage en bacheloropdracht in Koeweit

Landen bezocht: