Mijn trip naar Libanon :D! - Reisverslag uit Koeweit, Koeweit van Luke Woerd - WaarBenJij.nu Mijn trip naar Libanon :D! - Reisverslag uit Koeweit, Koeweit van Luke Woerd - WaarBenJij.nu

Mijn trip naar Libanon :D!

Door: Luke

Blijf op de hoogte en volg Luke

02 Juni 2009 | Koeweit, Koeweit

Hey hallo allemaal! Hoe is het met iedereen? Hier gaat het erg lekker…

Heb net een super week achter de rug en ben van plan om jullie mee te laten genieten van mijn afgelopen week. Zie vooral de geweldige foto’s en voor de rest veel leesplezier. Van donderdag tot en met zondag heb ik een trip gemaakt naar Libanon en heb ik onder andere de hoofdstad Beiroet bezocht. Het was een geweldige trip in een geweldig land. We hebben erg veel gezien en ook erg veel gedaan. Hierover zal ik hieronder veel meer vertellen. Maar….. Eerst nog even heel snel het weekend daarvoor, want ik kwam erachter dat ik hierover nog niet had verteld :P!

Zo’n anderhalve week geleden zijn we op vrijdag naar het strand geweest. Samen met de drie anderen uit het hotel en 2 mensen uit Koeweit zijn we naar een strand geweest om lekker te zonnen, te zwemmen en uiteraard te relaxen :D. De zaterdag zijn we naar een shooting range gegaan om te gaan schieten. We konden kiezen uit verschillende geweren en pistolen. Omdat ik al eens met geweren had geschoten besloot ik om met een pistool te gaan schieten. Het pistool waarmee ik schoot is hetzelfde als waar de politie mee schiet. Het was erg raar om te voelen hoe het is om een dodelijk wapen in handen te hebben en de terugslag van het pistool was enorm. Het was een leuke ervaring om mee te maken. Na het schieten zijn we met ons allen naar een winkelcentrum gegaan om te genieten van een ijsje, de fontein en het prachtige uitzicht.

Dinsdag had ik mijn eerste 2 uur durende interview met de HR manager van Al-Sayer Group. Dit bedrijf zit onder andere in de auto’s (Lexus en Toyota), frisdranken, voer voor dieren, verzekeringen, handel enzovoort. Het is een van de grotere bedrijven in Koeweit. Het was een erg interessante man en ik heb erg veel van heb opgestoken. ’s Middags heb ik het interview uitgewerkt. Nu zullen de andere interviews snel volgen.

Dan nog ff snel de woensdagavond voor mijn reisje naar Libanon. Het was de avond van de finale van de champions league. Wij hebben dit gekeken in een plaatsje niet ver vandaan. Er waren twee gigantische schermen en de toegang was gratis. Ik denk dat er zo’n 750 mannelijke voetbalfanaten waren die de champions league finale keken en er was dus ook een gigantische atmosfeer. Gelukkig won Barcelona!

Nu ben ik eindelijk aangekomen bij mijn trip naar Libanon… Ik ben hier samen met Ruben, een kerel uit mijn hotel heen geweest. Ruben is een aardige kerel en we hebben ons dan ook zeker samen vermaakt. Donderdagmorgen vertrok ons vliegtuig van Koeweit naar Beiroet en de vlucht duurde ongeveer 2 uur. Aangekomen op het vliegveld hebben we een taxi gepakt en de chauffeur was echt ‘crazy’. Het was echt een ‘crazy taxi-driver’. Ook maakten we meteen kennis met het verkeer in Beiroet. Ik heb nog nooit zo’n ongeregeld zooitje gezien. Sommige auto’s zouden in Nederland nog te slecht zijn voor de sloop, maar rijden hier nog gewoon rond als taxi en ze halen de meest gevaarlijke capriolen uit. Ik had al wat verhalen over het verkeer in Beiroet gehoord in Koeweit, maar wat ik in Beiroet zag was echt ongelofelijk en ik heb dan ook wel een paar keer zoiets gehad van gelukkig dat dat maar net goed ging. De claxon is erg belangrijk in Beiroet en ze gaan dan ook niet langer dan 2 weken mee. Zelfs ome Jan (die vaak toetert naar de boertjes onderweg) kan hier nog wat van leren :P. Als je ergens langs wilt of iemand lijkt je over het hoofd dan toeter je gewoon en zo wil je de ‘King of the Road’ zijn. Ook hebben ze hier andere stoplichten dan in Nederland. De kleuren hebben in Libanon namelijk een andere betekenis. Groen = Groen. Rood = Groen maar kijk wel iets meer uit :P! Over het verkeer in Beiroet straks nog meer…

Dan de taxirit naar ons hotel. De man was een rare kerel en onderweg liet hij zien dat hij geen benen had. Zijn benen waren geamputeerd in de oorlog en hij had nu kunstbenen. Ook hij was net als alle andere chauffeurs in Libanon iemand die de gekste capriolen uithaalde en veelvuldig zijn claxon gebruikte. Dan nog even snel wat over de burgeroorlog die er is geweest in Libanon. Er is een lange burgeroorlog geweest tussen Israel en Libanon en dit zie je nog steeds terug in het land. In veel gebouwen van de stad zijn de kogelgaten zichtbaar en sommige wegen zijn erg slecht. Daarnaast zijn er nog verschillende checkpoints in Libanon, waar je auto wordt gecheckt. Ook zijn er op veel hoeken van de straat nog militairen met geweren. Deze mensen voeren naar mijn mening maar weinig uit en geven je een beetje een raar gevoel als je rondrijdt of rondloopt.

Ons hotel was een goed hotel, maar er waren niet echt veel bezoekers in het hotel. In het hotel hebben we een auto gehuurd en met deze auto zijn we de 4 dagen door Libanon heen gecruised. Nadat we onze auto hadden hebben we de omgeving verkend en zijn we naar de Pigeon Rocks geweest. (zie foto). Ook hebben we ‘Downtown’ Beiroet gekeken. Dit is het vernieuwde centrum van Beiroet met een erg mooie moskee, klok en mooie restaurantjes.

’s Avonds hebben we hier even wat gegeten en hebben we twee verschillende barretjes gepakt in ons dorpje. Het was erg relaxt om weer eens een biertje te drinken :D.

De volgende dag besloten we om vroeg op te staan, omdat we naar de Teleferique wilden gaan en naar twee steden in het Noorden van Libanon. De Teleferique is een soort treintje dat via een kabelbaan naar een hoge berg gaat. Op deze berg hadden we een erg mooi uitzicht over de zee, Beiroet en de omliggende steden. Ook was hier nog een standbeeld van de Lady of Lebanon en waren er een aantal kerken om te bidden. Het was een beetje een religieus plekje en ik heb erg genoten van het mooie uitzicht :D. Het was een soort Kevelaar bovenop de bult, dus Mama tijd om daar ook eens heen te gaan :P….

Daarna zijn we met z’n tweeen naar Byblos gegaan. Dit is een stadje met een aantal mooie oude elementen. Zo heeft het een erg mooie oude haven en heeft het enkele mooie ruines die je kunt bekijken. Het was leuk om door deze stad heen te lopen en ik vond het een erg mooie stad, maar de ruines waren niet zo indrukwekkend als de Romeinse stad die ik de volgende dag heb bekeken.

Na Byblos te hebben bekeken zijn we naar Tripoli heen gegaan. Dit vond ik niet zo’n boeiende stad, maar het verschil tussen Beiroet en de stad van ons hotel was erg goed te zien. Tripoli is een erg oude stad en ook een erg vieze stad. We zijn hier even doorheen gereden en hebben een kasteel bekeken en een aantal foto’s gemaakt.

Toen we weer in ons hotel waren, hebben we ons klaargemaakt voor een diner met andere couchsurfers uit Libanon (dit is eenzelfde groep als ik hier mee omga, alleen in Libanon dan). Dit vonden we beiden niet zo’n geslaagd diner, omdat we niet erg welkom werden geheten en er een aantal gescheiden groepjes waren. Dit was dus niet echt wat we ervan verwacht hadden. Daarna had ik een afspraak gemaakt met mijn docent en een student om het nachtleven van Beiroet te gaan verkennen. Even een kleine toelichting: een docent van mij in Nederland heeft in Koeweit les gegeven en nu dus ook in Beiroet. Hij (Huub) heeft mij in contact gebracht met Exact en is ook de docent die betrokken is bij mijn onderzoek. Er was ook een student uit Enschede die bezig was aan een onderzoek voor zijn master, Rob. Met deze twee mensen hebben we dus afgesproken en hebben we tot laat in de morgen in verschillende barretjes en clubs een biertje gepakt :). Het was een erg gezellige avond en Rob besloot ook om met ons mee te gaan de volgende dag.

De couchsurfers in Libanon hadden voor ons op zaterdag twee wijnproeverijen georganiseerd. De eerste was erg mooi en interessant en de tweede was minder. Na een trip van anderhalf uur door de bergen kwamen we bij de eerste wijnproeverij. We kregen hier een video te zien van de wijngaard en hoe wijn wordt gemaakt. Dit was interessant en daarna kregen we een proeverij. We hebben een groot aantal wijnen (rode en witte), cognac en een plaatselijk drankje geproefd. Na de proeverij kregen we nog een korte rondleiding. Dit was erg leuk en het was in een mooie omgeving.

De tweede wijnproeverij was niet zo bijzonder en ging vooral om het proeven van de wijn. Ik heb geloof ik nog nooit zoveel wijn op een dag gehad en er zaten een aantal erg lekkere bij :D, maar ook een aantal die ik niet zow lekker vond. Na de wijnproeverijen zijn we met z’n tienen naar een erg mooi restaurant geweest waar we een heerlijke Libanese lunch hebben gehad :D. Heerlijk!

De couchsurfers van vandaag waren heel anders dan die avond ervoor en het was een erg gezellige dag met z’n tienen. We hebben veel gepraat en veel gelachen, op sommigen werkte de wijn wel erg goed :P.

Na de wijnproeverijen en de lunch besloten we om naar Baalbeck heen te gaan. Dit was een plaats in de bergen in het Oosten van Libanon. Samen met Ruben, Rob en een Nederlandse vriend en vriendin zijn we hierheen gegaan. Hier hebben we schitterende ruines bekeken uit de Romeinse tijd. Het was erg indrukwekkend en er zijn dan ook een aantal mooie foto’s gemaakt. De andere vier waren allen al eens in Rome geweest bij de ruines, maar zeiden dat Rome en een aantal andere steden niet tegen deze plaats opkonden. Alles was goed intact gebleven en het was gigantisch. Ik vond dit erg mooi om te zien:P

Op de terugweg liep niet alles zoals gepland. 20 kilometer van Baalbeck verwijderd hebben we een ongeluk gekregen. Een auto voor ons remde en wij konden ook gewoon remmen, maar de kerel achter ons zat te slapen en knalde met een lage snelheid op de achterkant van onze auto. De kerel kon er nog wel om lachen, maar wij dus niet :(…. Het Nederlandse meisje raakte zelfs nog een beetje in paniek en was eerst van plan om niet meer verder te reizen met de auto, maar na een paar minuten is ze toch weer ingestapt om de reis te vervolgen. We hebben de zaak goed geregeld met de verzekering en dat zat dus wel goed. Maar dat was nog niet alles. Daarna waren we ook nog getuige van een ander veel zwaarder ongeluk. Een jeep wilde de weg opdraaien, maar deze had een kleinere auto met twee inzittenden over het hoofd gezien. Deze auto knalde met een vaartje van 80 km per uur tegen de jeep en de vrouw in de auto werd door de auto geslingerd tegen de voorruit aan. Het was een groot ongeluk en de ambulance was al snel ter plaatse. Wij besloten om maar te gaan en te proberen veilig naar huis te komen. Het ongeluk had wel een grote indruk op ons gemaakt.

’s Avonds hebben we met Ruben en Rob nog wat gedronken in onze stad en zijn we naar bed gegaan omdat we allen erg moe waren. De volgende dag hadden we om 10 uur afgesproken met Huub en Rob bij de Starbucks. We kregen een rondleiding op de American University of Beirut. Het zou volgens Huub en Rob een erg mooie plek in Beiroet zijn, en dit was het :D. Hier zou ik ook wel kunnen studeren, want het zag er allemaal erg mooi uit in een mooie natuur en met uitzicht op zee. Na de rondleiding heb ik afscheid genomen van mijn docent en ik heb een erg mooie tijd met hem gehad in Beiroet :).

Daarna zijn we met z’n drieen nog naar de Jeitha Grottos geweest. Dit is 1 van de 7 wereldwonderen en we hebben eerst een grot gezien met druipstenen waarin je kunt lopen en daarna een grot gezien met druipstenen die we in een bootje hebben bekeken. Ook dit was erg interessant en erg mooi om te zien :D. Ow jah, trouwens voor wie het niet weet. Druipstenen heb je als stalagmieten en stalactieten. En de stalactieten die hangen :P…. Ik heb persoonlijk de voorkeur voor de stalactieten vanwege de mooie ronde vormgeving….. :P Kiddin….

Na de Grotten zijn we naar het appartement van de student gegaan om onze koffers te droppen. We hebben nog even door zijn gebied heen gelopen (Hamra) en we zijn langs de zee heen gelopen. Erg mooi en erg veel mensen. Daarna hebben we nog even wat gegeten en gedronken voordat we weer terugvlogen naar Koeweit.

Eenmaal in Koeweit moest ik ontzettend lang wachten voor mijn visum (anderhalf uur), omdat er een lange wachtrij was. Ik lag laat in bed en besloot om de volgende dag nog niet naar het kantoor te gaan, omdat ik moe was en nog een beetje bij wilde komen. Ik heb de volgende dag boodschappen gedaan en aan het zwembad gelezen. ’s Avonds ben ik weer sportief bezig geweest en heb ik een balletje getrapt in de sporthal. Eerst moest ik erg wennen, maar nu begin ik het voetbal hier steeds leuker te vinden en heb ik het idee dat er ook stukken beter wordt gevoetbald. Ze spelen nu ook meer samen en het was gisteravond erg fijn om na 2 weken weer eens te voetballen.

Dan vandaag weer naar het kantoor. Ik heb hier met mijn moeder, mijn zus, marcel en Lynn gechat, omdat ik deze mensen de afgelopen 5 dagen niet had gesproken. Het was erg fijn om deze mensen weer te spreken en hun verhalen van de afgelopen dagen te horen en mijn belevenissen in Libanon te vertellen. Vanavond ga ik nog even naar de sportzaal van ons hotel en ga ik nog even internetten. Ook ga ik samen met de Thaise jongen wat koken en zullen we dit daarna samen opeten en een beetje internetten in zijn kamertje.

Zoals jullie allemaal kunnen lezen heb ik een geweldig trip naar Libanon gehad. Ik heb erg veel gezien en gedaan en veel leuke mensen ontmoet. Het is echt een mooi land en het was zeker de moeite waard om dit land te bezoeken. Nou is het tijd om hard aan het werk te gaan voor mijn onderzoek, omdat ik graag deze maand erg veel wil doen en mijn interviews wil afronden…

Ik moet wel zeggen dat ik Nederland en de mensen wat meer begin te missen dan in het begin. Ik ben nu al anderhalve maand van huis af en vermaak me nog steeds super goed en het is hier ook erg gezellig :D, maar jah ik heb toch (bijna) alles in Nederland. Zo mis ik Lynn super erg. Ondanks dat we zoveel met elkaar chatten, is ze toch niet *echt* bij mij. Ik zou willen dat ik haar vast kon pakken en haar kon zoenen, maar dat zit er niet in. Maar dat wordt nog wel ingehaald als ik terug ben :P Ook denk ik aan mijn familie, vrienden en andere bekenden. Ik vind het jammer dat ik enkele leuke dingen met vrienden en bekenden niet mee kan maken, maar jah ik doe hier ook zat dingen die ik in Nederland niet had kunnen doen. Al met al mis ik jullie natuurlijk allemaal, maar het geweldige avontuur in Koeweit maakt een hele boel goed…

Een ander klein nadeel aan het op jezelf wonen in het buitenland is dat je alles zelf moet regelen. Zo moet jezelf eten koken (dit vind ik niet zo erg, omdat ik ook graag thuis kookte), maar ook zelf de was moet doen en je kleren moet strijken. Wassen heb ik een aantal weken geleden zelf al geleerd en strijken heb ik ook een aantal weken geleden geleerd van een jongen uit het hotel…. Al met al blijkt nu wel weer dat ik toch wel een verwend jongetje was en dat deze zelfstandigheid wel goed voor mij is. Ik had niet gedacht dat de was strijken en de was opvouwen zoveel werk was en ook nog eens geen leuk werk is. Dus respect voor jou mama!

Ik heb er nu zo ongeveer anderhalve maand opzitten en ben bijna op de helft. Ik vind het alleen maar leuk dat er veel reacties binnen komen op mijn site, dus blijf hier maar gewoon mee doorgaan…Het is leuk om te lezen hoe jullie mijn belevenissen beleven en om weer wat van jullie te horen. Ik spreek jullie allemaal snel weer!

Okey, ff een korte samenvatting van bovenstaand verhaal:
Bijna vier a-4tjes en 2.830 woorden :P Haha Hoop dat jullie hebben genoten :)!

Groetjes,

Luke


  • 02 Juni 2009 - 18:33

    Marcel:

    Mooie foto's.

  • 02 Juni 2009 - 20:43

    Sabine:

    Hoi Luke,

    Weer een boel leuke dingen gezien en gedaan.
    Heel mooie en bijzondere foto's.

    Wij genieten net zo hard als jij daar van je leuke verhalen op skype en de site.

    Trouwens ook leuk dat je een paar dagen met je leraar hebt rondgetrokken.

    En wassen en strijken is heel zwaar werk hoor, als je samenwoont, maar daar kom jij nog wel achter kleine broer of ben je daar soms nu al achtergekomen.

    Veel succes met je intervieuws deze maand en tot snel.

    Groetjes,

    Sabine en de slapende BOYS.

  • 03 Juni 2009 - 22:01

    Anny Wissink:

    Hi luke

    Wat een verhaal zeg daar was ik even druk mee om al die belevenissen te lezen. Ik dacht even kijken voor ik naar bed ga op de site van Luke maar het wordt mij er laat bij. Maar het was wel de moeite waard van de trip naar Libanon zo te lezen. Luke doe je best en de maanden zijn zo voorbij.

    groetjes Anny

  • 04 Juni 2009 - 12:24

    Annie Arink.:

    Hoi Luke.

    Het is elke keer weer geweldig om te lezen wat je daar allemaal doet.
    Het is net of de dagen daar langer zijn dan hier, omdat je al zoveel hebt ondernomen.
    De foto's zijn ook deze keer weer heel mooi. Blijf genieten, van je tijd daar.

    Groeten uit Beltrum.

  • 04 Juni 2009 - 21:04

    Minie:

    Hoi Luke
    Wat maak je veel mee,het is een lust om het allemaal te lezen en je moet er wel echt even voor gaan zitten .
    Geniet er nog maar van voor je het weet is het voorbij ik wens je het allerbeste met ales wat je nog moet doen.
    Groetjes uit Grolle


  • 05 Juni 2009 - 11:22

    MoVa En Merlin:

    Al-salaam Luke.
    va-alt-haar e-a caalte saater-a-srtaakee e-al cetfaa ma-seenaal as liekster massaait a-plannetaa tras
    Saalum t assee-a-mata kuma salem alyas'r.an ala laasal a-pi-al laaynse yalfer aaty [V.U.T]61qaayt.

    Voor de enkeling die het Arabisch boven z"'n pet gaatvolgt hier een sumiere vertaling in het dutch.In het nederlands ben helaas niet zo thuis,sorry.

    Hallo,Luke.
    Fijn om te horen dat je het koken,waassen,en strijken in alle facetten albijna beheerst.
    Ons lijkt het een geweldige uitdaging voor jou deze trend later[bij thuiskomst]voort te zetten.Kan Moeders een dagen in de week van de [V.U.T]61 plus genieten,ha,ha,haaa.
    "'t allerbeste kerel/////

    P.S Marjan is een weekendje weg,ik mis haar nu al doei ////.

  • 07 Juni 2009 - 11:07

    Skype:

    Wil MoVa aub niet zulke beledigende Arabische teksten plaatsen!

  • 11 Juni 2009 - 18:39

    Daan:

    Hey Luke, ik liep enigszins wat achter met het lezen van je fantastische verhalen, maar ik geniet er van. Heb nu zelf ook steeds meer zin om volgend jaar lekker (ver) naar het buitenland te gaan.

    Nog veel succes met je thesis en ik spreek je in de zomer nog wel. Blijf ondertussen zeker je verhalen lezen.

    Groeten uit Grunn,

    Daan

  • 17 Juni 2009 - 11:16

    Nicole Arink:

    He Luke!

    Het was alweer een tijdje geleden dat ik op je site had gekeken, maar ik zocht wat afleiding tijdens het studeren en dan is het altijd leuk om reisverhalen van anderen te lezen!

    Fijn dat je het nog steeds zo naar je zin hebt en het is alleen maar goed dat je de mensen thuis mist, dan kom je in ieder geval weer terug! ;)

    Succes met het onderzoek!

    Groetjes,
    Nicole

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Koeweit, Koeweit

Luke

Actief sinds 14 April 2009
Verslag gelezen: 411
Totaal aantal bezoekers 30230

Voorgaande reizen:

21 April 2009 - 18 Augustus 2009

Stage en bacheloropdracht in Koeweit

Landen bezocht: