Het ongelofelijke DUBAI..... - Reisverslag uit Koeweit, Koeweit van Luke Woerd - WaarBenJij.nu Het ongelofelijke DUBAI..... - Reisverslag uit Koeweit, Koeweit van Luke Woerd - WaarBenJij.nu

Het ongelofelijke DUBAI.....

Door: Luke

Blijf op de hoogte en volg Luke

21 Mei 2009 | Koeweit, Koeweit

Hallo allemaal,

Ik dacht dat het wel weer eens tijd werd voor mijn wekelijkse verhaaltje, want heb deze week erg veel meegemaakt! Ik zou zeggen ga ervoor zitten met een hapje en een drankje, want het is een aardig verhaaltje geworden:P Bij jullie is het vandaag Hemelvaart dus jullie hebben allemaal vrij en zijn lekker aan het dauwtrappen, zwemmen en feesten. M’n vrienden gaan vanmiddag naar de kermis in de Hoeve waar het altijd mooi gaat en Lynn gaat met haar vriendinnen naar Groenlo en vanavond naar het dorp om wat te drinken. Erg gezellig natuurlijk en jammer dat ik er niet bij kan zijn, maar dit hier in Koeweit is een groter avontuur en een geweldige ervaring :D! Volgend jaar zal ik er weer bij zijn (helaas voor sommigen, ik zal jullie voor zijn :P)!

Dan mijn afgelopen week hier…. Ik heb de afgelopen week vooral vakantie gehouden, gerelaxt en heel veel gedaan en gezien. Ik ben van zaterdagmorgen tot en met maandagavond in Dubai geweest. Deze stad ligt op bijna anderhalf uur vliegen van Koeweit en ligt in de Verenigde Arabische Emiraten. Het is een erg modern en luxe land en het is een land van de ongekende mogelijkheden. Dit wilde ik wel eens zien en Dubai heeft een grote indruk op mij gemaakt:). Maar over dit alles, later meer. Laat ik eerst nog ff terugkomen op de dagen voor mijn trip….

Wat ik de afgelopen dagen heb gedaan voor mijn onderzoek (dat is waar ik hier voor ben :P) is niet zo veel. Ik krijg van veel mensen te horen (op msn en de reacties op mijn site) of ik hier nog wel wat doe voor mijn onderzoek of alleen maar leuke dingen doe. Het is wat van beide, aah laat ik het zo zeggen vooral genieten en leuke dingen doen en daarbij door de week ook voor school bezig :). Ik zal eerst met dit beginnen. Ik heb deze week de interviewvragen afgerond en ik zal maandag en dinsdag de eerste interviews hebben met HR manager van bedrijven. Spannend, want ik weet nog niet welke bedrijven ik kan verwachten (wordt nog geregeld) Ook ben ik deze week erg druk geweest met het voorbereidingsproject voor mijn verblijf in Koeweit. Ik heb dit net voordat ik wegging besproken met mijn leraar en vanwege tijdsnood en incomplete informatie had ik het nog niet helemaal afgerond. Ook had hij nog een aantal verbeterpunten. Ik heb het verslag dus aangevuld en verbeterd en heb onder andere gesprekken gehad met de General Manager en een medewerkster over de invloed van religie op bepaalde dimensies (van personen als Hofstede en Trompenaars) en vanuit welke dimensies het bedrijfsleven in Koeweit opereert. Ff een voorbeeld: Is het bedrijfsleven in Koeweit georiënteerd op de lange termijn of op de korte termijn? De General Manager vertelde mij dat bedrijven in Kuwait vooral gericht zijn op de korte termijn, ze hebben geen plannen voor de toekomst zoals in Nederland, maar bekijken alles per dag. Dit was erg interessant en deze gesprekken heb ik dan ook verwerkt in mijn verslag. Ik ben wel van plan om deze maand een eind te komen met mijn onderzoek, omdat ik niet alles tot het laatst wil laten aankomen.

Dan de woensdagavond. Deze avond had ik een visite bij de baas thuis. Een delegatie van Exact Software Dubai en de collega’s hier in Koeweit waren allemaal uitgenodigd voor een visite bij de baas. Ik had afgesproken om er met twee andere collega’s heen te gaan, maar doordat de 1 het allemaal niet op tijd kon redden en we de weg niet konden vinden naar het huis van de baas, waren we een uur en een kwartier te laat. We hebben onderweg wel een hoop gelachen, omdat we de weg gewoon niet konden vinden. Bij aankomst waren de andere 20 personen al begonnen met het buffet dus wij sloten ook maar meteen aan. Daarna was het tijd voor karaoke, biljarten en tafelvoetballen. Het was een gezellige avond :).

Donderdag was het de dag van de zandstorm! Wanneer ik in mijn hotel achter internet zat, werd de lucht ineens rood en was er zich een zandstorm aan het ontwikkelen. Uit nieuwsgierigheid ben ik naar buiten gegaan om zo’n zandstorm te bekijken, want ik had er tenslotte nog nooit een gezien. Je kon niet ver voor je uit kijken, je voelde het zand tegen je benen aankomen en het zand kwam in je ogen :( Deze zandstorm duurde een tijdje en we besloten het daarom ’s avonds rustig aan te doen. Ik ben met twee anderen even wat wezen drinken in een café.

Vrijdag, weekend! Na te hebben uitgeslapen, zijn we met 3 man met de bus naar Koeweit City gegaan. Dit was ongeveer een half uur met de bus en het was een bijzonder rit, omdat de bus normaal gesproken wordt gebruikt door de ‘lower class’ en de echt arme mensen. De bus wordt over het algemeen niet gebruikt door mensen met een redelijke baan of Westerse mensen. Dus het was leuk om dit mee te maken en te zien hoe anders het reizen met de bus hier gaat dan in Nederland. Ze rijden niet op tijd, stoppen op de raarste plekken en openen de deuren onder het rijden, maar wel goedkoop....

We zijn met in Koeweit City naar de ‘old souk’ gegaan. Dit is een traditionele markt waar allerlei dingen kunnen worden gekocht. Hier kun je goedkoop leuke dingen kopen. Ik heb hier voor 4 euro 5 topfilms gehaald. Dus heb ik binnenkort wat te kijken. Het was leuk om over de markt te slenteren en dingen te bekijken. Na de ‘old souk’ zijn we naar de ‘liberation tower’ gegaan om deze te bekijken (zie foto’s). Dan de vrijdagavond… Vanavond was ik uitgenodigd door Tahseen en zijn vrienden om te dineren in een Libanees restaurant ter ere van een verjaardag van twee van zijn vrienden. Het was erg gezellig en bovendien erg lekker eten. De jarigen werden op het eind van het diner ondergespoten met schuim (dit doen ze ook op Bevrijdingsdag in Koeweit, rare gewoonte:P) , kregen een taart en er was een muzikant die in het Arabisch een verjaardaglied zong. Heb het deze avond niet te laat gemaakt, omdat ik natuurlijk de volgend dag naar Dubai ging vliegen.

5 uur zaterdagmorgen ging de wekker, mijn reis naar Dubai ging beginnen en om kwart voor 6 zou de taxi mij wegbrengen naar het vliegtuig. Eenmaal in Dubai aangekomen ben ik met mijn taxi naar het hotel gebracht. Ik had besloten om deze 3 dagen in stijl door te brengen en verbleef in een viersterren hotel :). Het hotel was erg mooi en de service was erg goed, soms zelfs te. Eerst liet de ‘concierge’ me het hotel zien en legde hij mij uit wat er allemaal te doen en te zien was in Dubai. Daarna heb ik m’n kamer bekeken en op mijn kamer heb ik een planning gemaakt voor de 3 dagen.

Zaterdagmiddag ben ik met een gratis shuttle bus van het hotel naar de Dubai Mall geweest. Dit is een erg groot winkelcentrum met watervallen en een gigantisch aquarium. Na hier te hebben rondgelopen ben ik door een taxi naar de Emirates Towers (1 toren is een hotel en in de andere zitten kantoren) en het kunstmatig aangelegde ‘Palm Island’ geweest. Dit zijn eilanden inde vorm van een reusachtige palmboom aangelegd door mensen. Op de heenweg met de taxi kon je niet heel veel van die palmeilanden zien, omdat het zo groot is. Ik ben helemaal naar de top van eiland gegaan waar een niet voor mijn budget weggelegd hotel staat. Eerst werd ik nog tegengehouden door een bewaker om naar het privéstrand van het hotel te gaan, omdat dit alleen voor hotelgasten was met sleutel, maar later ben ik samen met 2 Duitse vrouwen langs de bewaking geglipt. Het privéstrand was erg mooi en je had een veel beter uitzicht op de palmeilanden. Nu ik de bewaking was gepasseerd had ik ook toegang tot de gangen van de hotelkamers en de normale gangen van het hotel en ik heb dan ook gebruik gemaakt van deze mogelijkheid om het hotel en het uitzicht te bekijken en me te gedragen als rijkeluis jongetje en ik moet zeggen, die luxe beviel me niet slecht :P

Na het bezoek aan het Atlantis hotel ben ik met een soort trein over de palmeilanden naar de grote hoofdweg gegaan. Op deze manier kon je de vorm van het ‘Palm Island’ veel beter zien. Toen met de taxi naar de Burj al Arab gegaan. Dit is een zevensterren hotel in Dubai en dit is het duurste hotel van de wereld. Ze zeggen dat 1 nacht in dit hotel $ 50,000 dollar kost. Hier was de beveiliging iets strenger en hier kon ik alleen foto’s maken van het hotel… He….

Bij terugkomst in het hotel heb ik hier chinees gegeten en ’s avonds ben ik weer naar de Emirates Towers geweest. Hier ben ik naar een bar op de 42ste verdieping geweest om te genieten van het uitzicht en wat te drinken. Daarna ben ik nog naar een ander barretje geweest en heb hier wat biertjes gehad. Smaakte na een lange tijd weer goed :D!

Zaterdag! Vandaag had ik gepland om de big bus tour te gaan doen. Dit is een bustocht (incl. entrees bij sommige bezienswaardigheden) langs allerlei plekken in Dubai en je kunt bij bepaalde stops uitstappen om het een en ander te bezichtigen. Elk half uur later komt er een bus langs deze stops en kun je weer opstappen om naar een volgende bezienswaardigheid te gaan. De eerste stop van de dag was bij het Nationaal Museum. Je kon zien hoe Dubai vroeger was. Ik vond het museum niet zo heel spectaculair, maar het was wel leuk om even rond te lopen. Daarna een lange rit in de stad gemaakt en uitgekomen bij de ‘gold souk’. Het is een markt waar alleen maar goud wordt verhandeld. Deze jongeman dacht een goedkope mooie witgouden ring voor zijn vriendin te kopen vanwege zijn liefde voor haar! Sorry Lynn, maar deze jongeman kwam bedrogen uit, want de prijs was iets te veel van het goede. De vrouw van de winkel vroeg me naar binnen en zag mij natuurlijk aan als een erg vermogend Westers persoon, maar ook helaas voor deze mevrouw dat ben ik niet! De vrouw vroeg me netjes of ik een mooie ring had gezien en ik zei dat ik ‘die’ ring wel erg mooi vond en graag wilde weten hoeveel die moest kosten. Ze vroeg hoe ik de prijs wilde en ik zei dat ik het graag in euro’s wilde. Toen kwamen er 4 cijfers op haar rekenmachine te staan zonder komma’s of punten. De ring kostte 1243 euro en dat was niet bepaald mijn prijsklasse en ik besloot dan ook maar om snel te gaan. Een beetje een verkeerde inschatting, maar wel een leuk verhaaltje. Typisch een boer in de grote stad:P!

De bus vervolgde de tour naar ‘the Creek’, dit is een rivier die dwars door Dubai loopt en die erg belangrijk was en is in de handel in Dubai. We zijn met een schip over deze de Creek heen gevaren en hebben uitleg gekregen van de gebouwen en de functies van de Creek. Het was erg mooi om over de Creek heen te varen en ik heb een aantal mooie foto’s gemaakt :D. Tijdens deze tocht heb ik ook een Duitser ontmoet die 9 jaar in Zuid-Afrika had gewoond en nu weer terug ging naar Duitsland. Het was een aardige kerel en ik ben de rest van de middag met hem opgetrokken. Daarna hebben we nog een aantal dingen bekeken met de big bus en mijn laatste stop was de Jumeirah moskee. Dit is een mooie moskee die ik heb bekeken en ik sta hiermee op de foto.

Het was avond toen ik de tour had voltooid en nadat ik uit eten ben geweest, heb ik nog even wat in een barretje van het hotel gedronken en nog even gechat met Lynn en mijn familie.

Dan de laatste dag van mijn verblijf in Dubai. Vandaag ben ik met de gratis bus naar de ‘Mall of Emirates’ geweest. Dit is net zoiets als de Dubai Mall en ik heb hier rondgekeken, foto’s gemaakt en ontbeten. Ook heeft dit winkelcentrum een indoor skihal en dit was erg apart. Daarna besloot ik de rest van de dag te chillen en laat uit te checken voor mijn vlucht van die avond. Ik heb ’s middags van 1 tot 4 aan het zwembad van het hotel gelegen met een aantal Mexicaanse Corona’s (incl. limoen). Dit was erg lekker en ik ben bovendien aardig verkleurd.

’s Avonds ben ik teruggevlogen en deden ze nog lastig over mijn handbagage. Waarschijnlijk omdat ze met vier mensen niks te houden hadden en daarom gingen ze drammen dat ik te veel kilo’s in mijn handbagage had en daarom moest ik deze kleine koffer bij de normale bagage inchecken. Na lang discussiëren heb ik dit uiteindelijk toch maar gedaan.

Dubai was 1 van de steden die ik graag wilde zien vanwege de ongekende mogelijkheden, de geweldige (grote) gebouwen, de luxe enzovoort. Het heeft voldaan aan mijn eisen. Ik vond dat wanneer ik de mogelijkheid had, ik deze stad zeker moest bezoeken en dat heb ik dan ook gedaan. Ik heb drie dagen erg veel plezier gehad, genoten en super veel dingen te zien.

Ik keerde terug in Koeweit rond tien uur 's avonds. Ook hier was het net als in Dubai beter weer geworden. Het is hier nu overdag 42 graden en de verwachtingen voor morgen en zaterdag zijn 45 graden. Het gaat dus nu al erg warm worden.

Dinsdag heb ik erg lang uitgeslapen, omdat ik moe was van mijn trip. ’s Middags ben ik bezig geweest met het voorbereidingsverslag van het verblijf in Koeweit en ’s avonds heb ik met iemand anders uit het hotel boodschappen gedaan. ’s Avonds hebben we met 8 dames en heren gegeten in een traditioneel Koeweits restaurant. Ik en sommige anderen vonden het eten niet zo lekker en het was ook nog eens veel te veel. Na het diner hebben we nog met een aantal mensen een dakterrasje gepakt.

Woensdag ben ik weer naar het kantoor gegaan en heb ik verder gewerkt aan het voorbereidingsverslag. In de avond ben ik fanatiek gaan hardlopen en ik ben van plan om vanavond ook weer te sporten omdat ik dit de laatste week heb nagelaten. Daarna heb ik voor een aantal mensen Thais gekookt. De Thaise jongen uit mijn hotel heeft mij eens geleerd hoe je Thais kookt en ik wilde het vanavond in mijn eentje proberen. De ingrediënten waren: kip, bloemkool, wortel, ui, champignons, chili pepers, oestersaus, vissaus en suiker. Dit alles resulteert in een Thais gerecht a la Luke en is te serveren met rijst of nog beter ‘garlic rice’ :P….

Dan donderdag de dag dat ik dit nu al vier kantjes tellende verhaal aan het schrijven ben. Ik vind het leuk om jullie mee te delen over mijn belevenissen en mijn foto’s te laten zien. Ook kan ik deze teksten aan het eind bundelen en zo altijd terugkijken op dit avontuur. Heb vanmorgen weer ontbeten op het kantoor en heb daarna de laatste hand gelegd aan het verslag en het vervolgens opgestuurd naar mijn leraar. Ook ben ik erg druk geweest met dit verhaal te schrijven en de foto’s te selecteren. Vanavond ga ik dus nog ff sporten en ik denk nog wat drinken met de mensen hier, omdat vanavond het weekend begint…..

Wat staat mij de komende dagen nog te wachten? Waarschijnlijk gaan we morgen met de groep naar het strand en zullen we zaterdag naar een shooting range gaan om aan een soort ‘kleiduiven’ schieten te doen. Lijken me erg leuke activiteiten en ik heb er dan ook zin in.

En dan volgende week mijn volgende trip. Ik ga van donderdag tot en met zondag naar Beirut :D. Dit is de hoofdstad van Libanon en er is hier erg veel te zien (eeuwenoude gebouwen), het heeft een prachtig landschap en ze zeggen een geweldig uitgaansleven. We zullen het zien. Ik ga hier niet alleen heen, maar ik ben uitgenodigd om mee te gaan door Ruben, de Filipijn die bij mij in het hotel zit. Hij was al van plan om er heen te gaan en nadat ik het een en ander over Beirut had opgezocht, besloot ik met hem mee te gaan. Het heeft veel voordelen om samen te gaan, omdat je zo iemand bij je hebt waar je goed mee op kan schieten en het is voordeliger omdat je het hotel en de auto deelt in de prijs. Hij heeft hier een vriend en deze wil ons rondleiden door Beirut en de omgeving. De vrouw van de vriend heeft een hotel geregeld (vrienden van de eigenaar) en zo kunnen we met een flinke korting overnachten in een viersterren hotel (chill :D). Ook hebben zij een huurauto geregeld, zodat we ook het noorden en zuiden van Libanon kunnen bekijken. Zo kost het hotel me maar $120 dollar voor 4 dagen... Heb er zin in :)

Nou ik hoop dat ik jullie met het verhaal weer genoeg op de hoogte heb gebracht van mijn belevenissen. Ik hoop dat het jullie niet te veel tijd heeft gekost en dat jullie een goed beeld hebben gekregen van mijn afgelopen week en mijn belevenissen in Dubai! (*Ik ben hier lang mee bezig geweest*)

Allemaal nog een fijne Hemelvaart! Ik spreek jullie snel weer en laat wat van je horen:P

Groeten Luke

  • 22 Mei 2009 - 09:11

    Lies:

    Hallo Luke
    Je hebt wel weer veel gezien en genoten.
    Het is erg leuk om dit te lezen,want veel dingen hebben wij ook gezien.Fijn dat je er al veel vrienden hebt.Geniet er nog van,en
    succes met je onderzoek.
    Veel groetjes uit het zonnige Beltrum.

  • 22 Mei 2009 - 09:48

    Het Thuisfront:

    Hallo Lucas,

    Zoals altijd een standaard begin --> Fijn dat het zo goed gaat met jou, en dat je het daar naar je zin hebt. Met ons gaat ook alles goed en zijn alweer erg fanatiek geweest op de tennisbaan.

    We hebben natuurlijk de meeste dingen al gehoord via skype en msn, maar het is toch altijd leuk om het zo nog weer eens na te kunnen lezen, vooral als je weet hoeveel tijd je erin hebt gestoken.

    Zo te zien/lezen missen wij hier heel veel, maar geniet er nog maar van, want wij genieten hier al volop alleen al omdat jij daar zo geniet. waarschijnlijk spreken wij jou vandaag nog wel.

    succes en veel plezier
    liefs (:

  • 22 Mei 2009 - 19:52

    Minie:

    Hoi Luke
    Wat een belevenissen.
    Net als het thuisfront zegt we genieten hier ook van al je verhalen.
    Dubai wat een luxe allemaal dat wordt hier nog wel weer afkicken.
    Groetjes van ons allen uit Grolle

  • 23 Mei 2009 - 16:59

    Marjan:

    Hoi Luke,wist jij dat thoes de eerdappels d,r gruwelek mooi opstaon .

  • 26 Mei 2009 - 20:52

    Marjan :

    HA die Luke|||
    Wist jij dat???
    Lynn jou haardos hoe LANGER hoe MOOIER vindt.
    in Koeweit alleen een kameel voor jou op de knieen gaat,de rest spoedig zal volgen.
    Lynn je nu toch wel heel erg gaat missen.
    Yolanthe van Harsbergen weer [singel]vrij is.
    Deze rubriek wekelijks gaat verschijnen?
    Freek en Daan nu eindelijk thuis zijn///.
    Liefs,Marjanne/kus doei\\.


  • 26 Mei 2009 - 21:02

    Sabine:

    Luke, heb je een stille aanbidder (MarJAN)

    Veel plezier in Libanon.

    Groetjes uut Reurle

  • 27 Mei 2009 - 14:43

    Jeroen Stevens:

    Luke,

    Mooie verhalen. Wat een belevenissen. Erg gaaf.
    Met de foto`s erbij kunnen wij ons een goed beeld vormen. Prachtig!
    Je hebt ws. al begrepen van het thuisfront dat we volgend jaar weer 5e klasse spelen.We zullen er verder maar niet meer over praten. Je hoort het nog wel een keer.
    Blijf hardlopen en sporten(ha ha). Kun je 18 augustus meteen weer aanhaken....
    Veel plezier nog.

    Groeten,

    Jeroen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Koeweit, Koeweit

Luke

Actief sinds 14 April 2009
Verslag gelezen: 437
Totaal aantal bezoekers 30232

Voorgaande reizen:

21 April 2009 - 18 Augustus 2009

Stage en bacheloropdracht in Koeweit

Landen bezocht: